ДОРОГІ ДРУЗІ ! ВІТАЮ ВАС НА МОЄМУ БЛОЗІ ! СПОДІВАЮСЬ, ЩО ВИ ЗНАЙДЕТЕ ДЛЯ СЕБЕ КОРИСНУ І ЦІКАВУ ІНФОРМАЦІЮ !

VIIІ Міська виставка педагогічних технологій у 2017/2018 навчальному році



Тема досвіду: "Використання Веб 2.0 технологій на уроках
географії та економіки"

Стриженко Наталія Михайлівна -
 вчитель географії та економіки,

кваліфікаційна категорія    «спеціаліст вищої категорії»,
 педагогічне звання  «вчитель - методист»
     
Учень - це не чаша, яку потрібно наповнити,
а факел, який потрібно запалити
                       Й.В. Гете

Постановка проблеми
Включення  в освітній процес таких інструментів соціального програмного забезпечення Веб 2.0 як блоги, вікіпедії, mLearning  актуальне й мотиваційно-дієве для педагога, для учнів можливості самовдосконалення та розвитку інформаційно-комунікативних, соціальних ті громадянських компетентностей з педагогічним супроводом даного процесу поза межами навчального кабінету. Ця теза співпадає з  рекомендацією 2018/0008 (NLE) Європейського Парламенту та Ради (ЄС), яку 17 січня 2018 року схвалено оновлену редакцію ключових компетентностей для навчання впродовж життя.[1]
Аналіз останніх досліджень
Останні десятиріччя стали найбільш знаковими з точки зору впровадження ІКТ в навчальний процес для всіх країн світу. Використання інформаційних технологій в освітньому процесі є актуальним. Воно обумовлене необхідністю підготовки учнів до подальшої життєдіяльності у середовищі інформаційних технологій. Освітяни розв’язують непрості завдання: застосовувати сучасні новітні технології шляхом інтегрування їх в освітній процес,  формувати в молодого покоління такі риси, які  сприяють їх успішній самореалізації у соціумі протягом усього життя.[2, с. 39] Тім О'Райлі – один  з головних ідеологів Веб 2.0, дав визначення поняттю: «Веб 2.0 - це методика проектування систем, які шляхом обліку мережних взаємодій, стають тим кращими, чим більше людей, ними користуються. Важливою рисою Веб 2.0 є принцип залучення користувачів до наповнення і багаторазового використання контенту».[3]  Навчальний процес - початковий етап входження особи до інформаційного середовища.  Упровадження ІКТ в діяльність навчальних закладів у промислово розвинутих країнах вважається запорукою формування висококваліфікованих трудових і наукових кадрів. В Україні добре розуміють важливість розв’язання цієї задачі. Видано низку документів, у яких визначено загальні напрями і конкретні задачі інформатизації освіти.  Працями вітчизняних вчених (В. Биков, В. Вембер, В. Верлань, А. Гуржій, М. Жалдак, В. Кремень, Н. Морзе, О. Спірін, Д. Табачник та багато інших) закладено основи навчально-виховного процесу шкіл майбутнього.[4, с.3]
 Створення  безпечного Інтернету в школах пов’язано  проблемою браку матеріальних і фінансових ресурсів. Блог вчителя – це територія майже безпечного Інтернету, де поєднуються Інтернет-ресурси, вільний час вчителя, залучення учнів  в геоекономічний простір. При розміщенні ресурсів безпосередньо на блозі - це  сто відсотків безпеки,  а за посиланнями  - виникає можливість попасти на заборонені ресурси.
Мета роботи - освітлення практичного впровадження в освітній процес інструментів соціального програмного забезпечення Веб 2.0 як блоги, вікіпедії, mLearningяк процес осучаснення освітнього процесу та отримання можливості самовдосконалення користувачів за рахунок інтернет-ресурсів віртуального кабінету. Підтердження актуальності  використання ІКТ для педагога, а для учнів - можливості самовдосконалення та розвитку інформаційно-цифрової, соціальної, громадянської компетентностей.
Виклад основного матеріалу роботи
Досвід вчителя є модифікованим. Інформаційне наповнення блогу «Геоєкоплюс» сприяє підвищенню мотивації учнів у вивченні географії , предметів економічного напрямку. Блог «Геоекоплюс» започатковано вчителем під час навчання на курсі «Веб 2,0».[5]   Провідна ідея створення блогу - це осучаснення освітнього процесу та отримання можливості самовдосконалення користувачів за рахунок інтернет-ресурсів віртуального кабінету вчителя. Блог - це візитівка вчителя - має "Анотацію досвіду".[6] Інформаційне наповнення блогу поділяється на такі складові: географія, економіка, фінансова грамотність , основи споживчих знань, методична діяльність, інформаційно-інтелектуальний. Блог  «Геоекоплюс»  складається з 22 сторінок, на яких регулярно оновлюється інформація. Для організації більшої інтерактивності блогу, зручності в користуванні у блозі розміщено ряд гаджетів.
Географія представлена сторінками по 6-10  класам: наприклад,  «Географія 6 клас», «Підготовка до ЗНО», « Віртуальні подорожі», «Цікаві факти» і «Завдання учням. Економічна складова містить сторінки «Економіка», «Фінансова культура» (7 клас), «Фінансова грамотність»  (10 клас) , «Фінансова грамотність.  Теми  для обговорення», «Увага! Конкурси». Методичний розділ має сторінки: «Методична скарбничка», «Блоги, які я читаю» «Нові програми з географії».
Інформаційно-тематична структура блогу представлено в таблицях 1 – 4.                 
Таблиця 1. Інформаційне наповнення блогу «Геоекоплюс».  Головна сторінка
Заголовок. Звернення автора
Перелік сторінок
Заголовки повідомлень
Годинник

Переклад на іншу мову
Текст повідомлень
Інформація про автора блогу
Вислів тижня
Постійні користувачі
Календар подій


Хронологія інформаційного наповнення блогу
         
Таблиця 2. Інформаційне наповнення блогу «Геоекоплюс». Розділ «Географія»
Географічний напрямок
Географія 6 клас
Географія 7 клас
Географія 8 клас
Географія 9 клас
Географія 10 клас
Таблиця 3 . Інформаційне наповнення блогу «Геоекоплюс».  Розділ «Економіка»
Економічний напрямок
Економіка
11 клас
Фінансова культура»
7 клас
Фінансова грамотність 10 клас
Фінансова грамотність.  Теми  для обговорення
Основи споживчих знань
Увага! Конкурси

 Таблиця 4. Інформаційне наповнення блогу «Геоекоплюс». Розділ «Методика»
Методичний напрямок
Методична скарбничка
Блоги, які я читаю
Нові програми 2017
Медіатека учнівських робіт
.
Інформаційно-пізнавальне наповнення блогу сприяє інтелектуальному розвитку, географічно-інформаційної компетентності учнівської молоді в позаурочний час (віртуальні подорожі, участь у конкурсах, он-лайн тестуванні, тощо). Блог використовується як засіб надання учнівського матеріалу і містить завдання для самостійного виконання з гіперпосиланнями на освітні ресурси для перегляду , особливо це доречно під час карантину, хвороби дитини, дистанційного навчання. Засвоєння матеріалу з певної теми перевіряється он-лайн тестуванням. Повторення, перевірка сприяє самоосвіті учнів.
Для учнів з творчим потенціалом – цікава сторінка «Увага! Конкурси», для випускників багато матеріалу містить сторінка «Підготовка до ЗНО»: експрес-підготовка в вигляді відеоматеріалу, тестування ЗНО за попередні роки, он-лайн тестування з курсу географії 6-10 класів.
Аналіз ведення блогу надає можливість вчителю як адміністратору вносити корективи в освітні наповнення: збільшення, урізноманітнення обсягу та змісту матеріалу, аналізу коментарів відвідувачів.
Веб-журнал надає рекомендації щодо виконання практичних робіт, творчих завдань, досліджень. Активними  користувачами «Геоекоплюс» стала певна  група учнів 7-А, Б класів та 6-А, Г класів, 10-Б,11-А класів. Вони з задоволенням мандрують сторінками блогу, виконують завдання за своїм бажанням, готують повідомлення, презентації, кросворди тощо. Така освітня діяльність підвищує їх навчальні досягнення, комунікативні компетентності, розвиває лідерські якості. Фотозвіти з уроку,  відеоматеріали шкільного життя в географічному просторі підвищує самооцінку учнів, залучаючи до даного ресурсу  батьків. Підвищується зацікавленість учнів до вивчення  географії, фінансової грамотності  вищезазначених класів.
Висвітлення культурних, економічних, екологічних та інших подій, які відбуваються в школі, районі, місті, країні, світі формує соціальну обізнаність та громадянську компетентність користувачів блогу, готує учнів до життя в громадянському суспільстві демократичної правової держави.
Матеріал сторінки «Методична скарбничка» корисна як учителям, так і батькам учнів. Використання  контенту даного напрямку підвищує професіоналізм педагога в сучасному технологічно - інформаційному суспільстві. Для наповнення блогу автор спочатку самостійно розробляє  певні завдання або відбирає потрібний матеріал в Інтернеті, аналізує матеріал, завантажує  потрібне на певні сторінки блогу. Вчитель має власну розробку уроку на «Форумі педагогічних ідей» матеріал розміщено на сайті Освіта.ua .[7] В Інтернет-мережі є різноманітні  блоги, віртуальні кабінети вчителів різних предметів, які мотивують діяльність автора. Використання блогу відкриває нові можливості для роботи вчителя у школі та за його межами. «Інтерактивні вправи Learning Apps» для учнів різних класів: частина вправ розроблено   вчителем, інші вправи знаходяться за посиланнями - на сервісі Learning Apps.  Відібрані  вправи структуровані за паралелями, на які  учень переходить за гіперпосиланням.
Ведення   блогу дає вчителю певні переваги: 
-       зростання педагогічного професіоналізму;
-       впровадження  ІКТ- оволодіння можливостями  веб-інструментів;
-       інтернаціональне професійне спілкування.
Блог надає можливості вчителю:
-       надання рекомендацій для учнів з вивчення тих чи інших тем, розміщення навчальних відеофільмів з лекціями, відеоуроків, шляхом вбудовування їх у блог;
-       обмін корисними посиланнями на ресурси Інтернету;
-       залучення в інформаційний простір батьків для спільних проектів.
Інформаційне наповнення блогу сприяє:
-          підвищенню мотивації учнів  в навчанні,  пізнавального інтересу до  географії, економіки;
-           набуття  практичних  навичок  з предмету, виконання  інтерактивних  вправ  Learning Apps, розвиток самопідготовки та самовдосконалення;
-          розвиток  соціальних і громадянських компетентностей учнів;
-          розвитку творчих здібностей школярів: участь у конкурсах, вікторинах,   створення медіа продуктів тощо;
-          усвідомленню ролі й впливу географії, економіки на розвиток культури та взаємодію суспільства, зв'язок з досягненнями науково-технічного прогресу.
  Висновки
Під час використання блогу відзначаються позитивні зміни у організації освітнього процесу навчання учнів з географії та економіки, предметів економічного напряму: підвищується якість знань. Учнівська молодь активніше бере участь у конкурсах, виставках, дослідженнях.  Блог - це візитівка вчителя, показник його професіоналізму та уміння і вдосконалення використання сучасних освітніх технологій. Він  забезпечує користувачів поліінформаційними матеріалами, спрощує повторення вивченого матеріалу, контролює рівень  знань (тестування в режимі он-лайн в школі та вдома), створює можливості для колективної роботи в он-лайні. Предметний веб-журнал розкриває нові можливості для батьківської громади: надає можливість спостереження за станом  досягнень дитини, контроль за виконанням  домашнього завдання, залучення до спільних проектів.     Блог посилює взаємозв’язок між усіма учасниками освітнього процесу. Перспектива удосконалення використання   Веб 2.0 технологій на уроках географії та економіки спрямована на розширення і урізноманітнення зворотного зв'язку в системі учитель-учень, учитель-учитель, учитель - батьки (написання коментарів, виконання та розміщення творчих робіт, залучення учнівської молоді до  виконання он-лайн-тестів, оформлення звітів  дослідницьких робіт).   Отже, життя блогу продовжується, а потреба  «запалити» бажання вчитися впродовж життя успішно втілюється.  Дійсно, «цінність шкільної освіти визначається тим, якою мірою воно формує прагнення до безперервного росту і забезпечує засобами здійснення цього прагнення в життя» (Джон Дьюї).
Блог педагога-професіонала – це сучасно, зручно, актуально!

Список використаних джерел.


Анотація педагогічного досвіду Стриженко Н.М

2 комментария:

  1. Впровадження в освітній процес інструментів соціального програмного забезпечення Веб 2.0 як блоги, вікіпедії, mLearning дає можливість дітям ще більше зацікавитися предметом, а на карантині - тим паче. А тести подобаються ще більше, бо вони розвивають пам'ять.

    ОтветитьУдалить
  2. Вітаю, Ганно! Дійсно, під час карантину доречно використання контенту блогу.
    Дякую.

    ОтветитьУдалить

5 червня – Всесвітній день охорони навколишнього середовища .

Грандіозні речі робляться грандіозними засобами.   Одна природа робить велике даром   Герцен А. І Вибір цієї дати обґр...